Praktyka zawodowa - sposób na walkę z bezrobociem wśród młodzieży i przyczynienie się do wzrostu gospodarczego?
W Grecji, podobnie jak w większości krajów UE, praktyki zawodowe uważa się za ważną część systemu edukacyjnego, ponieważ wiążą one uczniów z rynkiem pracy.
Ale w jaki sposób uczenie się w miejscu pracy może zmniejszyć bezrobocie?
Po pierwsze, musimy zidentyfikować wyzwanie: wysokie wskaźniki bezrobocia wśród młodzieży i niedopasowanie umiejętności:
- Grecja ma najwyższą stopę bezrobocia wśród młodzieży wśród krajów członkowskich UE (51,4% w marcu 2016 roku).
- Częściową przyczyną tak wysokiej stopy bezrobocia jest niedopasowanie umiejętności posiadanych przez pracowników do umiejętności poszukiwanych przez pracodawców.
- Podczas gdy kryzys gospodarczy spowodował niski wzrost gospodarczy i wysokie bezrobocie, znaczny niedobór umiejętności jeszcze bardziej pogarsza konkurencyjność
- 33% pracodawców w Grecji regularnie pozostawia wolne stanowiska pracy, ponieważ nie mogą znaleźć potrzebnych im umiejętności ("Education to Employment: Getting Europe's Youth into Work", McKinsey Center for Government).
Część rozwiązania: Praktyki zawodowe
- Najlepszym sposobem na rozwiązanie problemu bezrobocia strukturalnego jest pomoc pracownikom w zdobyciu umiejętności, których pracodawcy potrzebują najbardziej.
- Młodzież, która nie zdecyduje się na podjęcie studiów wyższych, musi mieć możliwość zdobycia umiejętności poszukiwanych na rynkupracy
- Łączenie nauki z pracą, co pozwala na zdobycie doświadczenia zawodowego przy jednoczesnym doskonaleniu umiejętności zgodnie z wymaganiami pracodawców
- Pomagać w zmniejszaniu niedopasowania umiejętności poprzez reagowanie na zmiany na rynku pracy.
- Stanowi krok na drodze do wejścia na rynek pracy; praktykanci otrzymują uznane kwalifikacje w danym zawodzie, ważne we wszystkich miejscach pracy i potwierdzające posiadanie pełnego zestawu wiedzy, umiejętności i kompetencji do wykonywania tego zawodu.
- Może to skutkować otrzymaniem oferty pracy od firmy, w której ukończono szkolenie.
Praktyki zawodowe oraz szereg korzyści płynących z systemów uczenia się w miejscu pracy były głównym tematem konferencji końcowej, która odbyła się w Berlinie 30 czerwca 2016 r. w ramach projektu ERASMUS+ "StartApp - Starting with Apprenticeship: Zrównoważone strategie rekrutacji młodych ludzi zainteresowanych szkoleniem w przedsiębiorstwie".
Ponadto1 lipca 2016 r. w Berlinie odbyło się ostatnie spotkanie partnerów projektu, którego celem było podsumowanie rezultatów projektu i opracowanie strategii zapewniających ich trwałość.
- 27 marca 2022